Snow Grey Glitter Pointer

24. září 2018

ZÁKLADNÍ RADY O BĚHÁNÍ + NIGHT RUN


Jen pro začátek. Blog nebyl aktivní, protože se bude v brzké době přesouvat. Jak můžete vidět, funguje teď i na jiné doméně. Po dlouhém rozmýšlení a následném zveřejnění pár anket na mém Instagramu jsem se rozhodla, že na nový blog přesunu i většinu článků, které jsem nejdřív chtěla smazat a předpokládala jsem, že začnu úplně od začátku. Teď tu nebudu rozebírat proč, jak a kdy, vše se brzy dozvíte.

Když jsem plánovala, co dalšího napíšu za článek, přišla mi akorát pozvánka na běh Night Run, který se konal 15. září v Praze. Už nějaký čas jsem nenazula běžecké boty a bohužel jsem to nemohla napravit ani při této události. Pár dní před tímto závodem jsem totiž byla na novém tetování na nárt. O tom všem více až za chvíli. Chci vám nejdříve předat, že jsem na běhání nějakým zvláštním způsobem během léta úplně zapomněla. Jak asi víte, nikdy jsem nebyla žádná extra běžkyně. Občas jsem si dala pár kilometrů, občas mě to i bavilo, ale když jsem cítila, že se do toho musím nutit a ukecávat, raději jsem se zase vrátila ke cvičení doma, nebo ve fitku. 
To nic nemění na tom, že bych běh chtěla alespoň jednou týdně do svého života vrátit. Proto dnešním článkem nechci namotivovat jen vás, ale i sebe.


Začala bych asi tím, co je podle mě k běhu potřeba a bez čeho si běh nedokážu představit. Hrozně moc dělá obuv. Nikdy jsem si to nechtěla nějak extra přiznat a neměla jsem chuť investovat pár tisícovek do kvalitní obuvy, ovšem ten rozdíl je vážně obrovský. V dnešní době je výběr běžěckých bot velký a myslím, že se dají kvalitní boty sehnat za dobrou cenu. Ty moje vysněné běžecké tenisky jsem poznala hned po jejich prvním obutí. Na noze je skoro necítím, jsou strašně lehoučký a mají odpruženou podrážku. Důležitým faktorem při výběru bot je i to, na jakém terénu se budete převážně pohybovat. Pokud se chcete běhu opravdu aktivně věnovat, raději bych si nechala udělat diagnostiku, po které vám určí boty přesně na míru. Další výbavou bez které se při běhu neobejdu je pohodlné a prodyšné oblečení. Nejradši volím legíny, sportovní podprsenku, tílko a pokud je chladněji, tak samozřejmě bundu na běh. Tady bych se držela opět spíše kvality, než kvantity. Oblečení by mělo být z příjemného materiálu, neměli bychom se v něm nadměrně potit a mělo by nám umožňovat rozsah pohybu při běhu. 
Na ruku si vždycky připínám kapsičku na mobil. Mobil mi společně se sluchátky slouží k poslouchání nějaké nakopávací hudby, tak aby se mi lépe makalo. Na zápěstí mám připnuté hodinky, které mi měří tempo běhu, spálené kalorie, vzdálenost a tak dále. Ale tohle vybavení nechám na vás. Další vychytávkou je ledvinka s malou lahvičkou a kapsičkou například na klíče. Tohle je podle mě spíše pro lidi, kteří běhaní delší vzdálenosti, nebo na běhání ve velkém horku. 
Posledním pomocníkem pro lepší pocit při běhu je samozřejmě deodorant. Já momentálně používám Borotalco Active. Na běh a celkově sport je úplně ideální. Čím více se totiž potíte, tím víc se aktivuje a účinkuje. Právě proto i jeho název Active. Pokud hledáte účinný deodorant na cvičení, můžu jedině doporučit.


Bože, když si vzpomenu na moje první začátky s běháním, tak se musím vážně smát. Když jsem se poprvé rozhodla, že konečně začnu čas od času běhat, vydrželo mi tohle nadšení vždy jen do prvního běhu. Další výběh přišel až ve chvíli, kdy jsem na ten první úplně zapomněla a psychicky i fyzicky se z něj vzpamatovala. Nevím, jak mě to mohlo napadnout, ale tenkrát jsem si před samotným výkonem běh představovala malinko jinak, než jaká pak byla realita. Představovala jsem si to tak, že se člověku běží jako laňce, cítí decentní lehký vánek ve vlasech, všude kolem něj je krásná příroda, žádní lidé a do toho mu v uších hraje nějaký hodně namotivovaný playlist z mobilu. Nikde ho nepíchá, nic ho nebolí, nefuní, běží si v klídku a s úsměvem na tváři si vychutnává svých patnáct kiláčků. Tak pokud se vám tohle stalo při prvním běhu, tak to gratuluji a asi máte nadpřirozené schopnosti. Moje první běhy totiž byly noční můrou a ani z deseti procent se nepodobaly mé představě.
Vždycky jsem se narvala do legínů, obula kecky a se slovy v duchu něco jako : "Teď se jdu hezky proběhnout." jsem vystartovala. Tak po dvou minutách běhu jsem lapala po dechu, byla jsem rudá až bůh ví kde a musela jsem přestat okamžitě běžet, nebo bych podle mě asi za pět sekund umřela a ani žádná nadupaná hudba ve sluchátkách by mi nepomohla. :D Tím se moje představy o tom, že někdy uběhnu pár kilometrů v kuse doslova roztříštily na milion kousků a já byla akorát naštvaná, že realita byla takhle krutá a že se ani náhodou nepodobala mým představám. Se slovy, že už nikdy nechci běžet jsem to otočila domů. A byla jsem fakt demotivovaná a rozhodnutá, že už běhat nikdy nechci. Když jsem zapomněla na to, jak "hrozné" to bylo, zase jsem se obula do tenisek a vyběhla překonat sebe samotnou. Takhle to pokračovalo cca měsíc a já zírala, jak rychle se moje kondice zlepšuje. 


Běh dělá divy i s mojí psychikou. Když mám špatný den, kdy bych se nejraději zahrabala do peřin a neviděla nic a nikoho, snažím se překonat tenhle stav lenosti, obout kecky a proběhnout se. Nemusím lámat rekordy, ale stačí si vyvětrat hlavu a přijít na jiný myšlenky. Běh mi často pomáhá s tím, abych se z tohodle světa nezhroutila. Když mám den blbec, raději trávím čas sama se sebou, takže přecpaný fitko lidma by nebylo v takové dny zrovna dvakrát vhodný. Člověk si neuvěřitelně pročistí hlavu. Ale samozřejmě tohle platí spíše pokud běžíte někde v přírodě, nebo někde, kde to máte rádi. A s tím se pojí další moje rada k tomu, abychom si běh užívali. Najděte si pár tras v přírodě, které budete střídat. Pokud chcete vypnout ještě více a nemyslet už vůbec na nic, určete si vzdálenost, kterou chcete běžet, rozdělte ji na polovinu, zadejte si ji do aplikace (např. Nike Run) a polovinu trasy dejte kamkoliv za nosem. Až vám aplikace určí, že polovinu máte za sebou, jednoduše to obraťte domů a vraťte se. Tohle je super způsob pro ty, kteří chtějí dát svůj nový rekord a překonávat se. Pokud už vyběhnete určitou vzdálenost od domova, vrátit se přece musíte. Ať už se vám chce, nebo ne. :D

Běh můžete brát taky jako prostředek ke spalování kalorií. Ovšem se spalováním tuků je to už malinko složitější. Pokud někdo běhá a spaluje tuk jedna báseň, tak prosím. Mě teda daleko více vyhovuje na spalování tukových zásob intervalové kardio. Běh sice taky, ale jen v případě, kdy běžím maximálně 40 minut a běžím si takovou tu pohodičku, že bych si dokázala klidně i s někým pokecat. Chce to běžet fakt pomalinku, pravidelně dýchat a třeba jen půl hodinku, maximálně 40 minut. Hlavně pokud svoje svaly drtíte ve fitku, jak jen to jde a chcete, aby jste o ně nepřišly. Ono se totiž může stát, že pokud budete běhat dlouhé hodiny a tempem, že vaše tepovka bude někde u maxima, můžete ty vaše vydřené svaly doslova spálit. Takže hezky pozvolna a chránit si vydřepovanej zadek suplementací BCAA před každým během. :D

I když jsou začátky s běháním docela náročné a většinu lidí právě tohle od běhu odradí. Nezoufejte! Běh vám zlepší kondičku opravdu rychle. To co vám teď dělá problém bude za měsíc brnkačka a vy se budete moci pořád posouvat. Samozřejmě je důležité neusnout na vavřínech, být trpěliví a opravdu se snažit překonávat. I když to někdy pálí, bolí a vy jste rudí a spocení. Brzy se vám tohle všechno vrátí. Můžete si neustále dávat nějaké výzvy a překonávat sami sebe. A to je na běhu to parádní!



Na Night Run jsem sice nemohla běžet, ale třeba to byl impuls, který mě do toho všechno zase dostane. Na akci mě zastoupil Vláďa, který 5 kilometrů zvládl za 25 minut, což je opravdu skvělý výkon. Takže já jen fandila a pak zírala, že můj kluk je vlastně takový atlet. :D Zvládnul to líp, než já, takže tým Borotalco, od kterého jsme získali pozvání, reprezentoval daleko lépe, než bych ho reprezentovala já. Děkujeme, že jsme se mohli účastnit této super akce a doufám, že se vám dnešní první článek o běhání líbil. Doufám, že se příště uvidíme už na novém blogu! :)


4 komentáře:

  1. Krásny článok ♥ Ja sa zatiaľ s behom nedokážem skamarátiť :D

    OdpovědětVymazat
  2. Souhlasím s obuví. DLouho jsem na ni nedbala, ale jakmile jsem začala, skoková změna. Přímo giganticky skoková ! :D :)

    FIT MADDIE

    OdpovědětVymazat
  3. Běh je jediná věc, která mi fakt spolehlivě zlepší náladu. Když jsem smutní a skleslá a zvládnu se vykopat na proběhnutí, vím, že se pak budu hned cítit líp :)

    Little Dreamer

    OdpovědětVymazat
  4. Já jsem běžec, který musí mít na běhaní náladu a chuť :D
    Jdu si zaběhat když vím, že mě to bude bavit, mám na to náladu a energii, miluju ten pocit vypnutí hlavy při běhu <3

    OdpovědětVymazat

Moc si vážím každého Vašeho komentáře. ♥